Modtag forudbetaling med Clickmate CRM

Bruger du forudbetaling eller aconto betaling på større projekter? Det kan rigtig mange svare ja til.

Nu er spørgsmålet så hvordan, jeg nemt kan håndtere aconto betalinger i praksis. Hvornår skal jeg fakturere? Der er måske flere rater osv.

Opret betalingsrater

I Clickmate CRM kan du på en ordrebekræftelse angive hvordan betaling skal foregår. Du angiver for hver rate, hvornår og hvormeget der skal betales. Har du koblet Clickmate CRM sammen med f.eks e-conomic fakturering forgå automatisk fra Clickmate CRM.

Automatisk acontofakturering

Der oprettes en aconto-faktura til kunden, ud fra de oplysninger som er indtastet i ordrebekræftelsen. Er der oprettet flere betalingsrate vil du kunne lave flere acontoafregninger efterhånden som projektet bliver gennemført.

Som afslutning på hele forløbet, når projektet skal endeligt faktureres, kan du genere en slutafregning. På slutafregning vi alle tidligere aconto afregning blive modregnet og alle ordrelinier fra ordrebekræftelsen oprettes. Clickmate CRM automatisk styr på om der er afregnet aconto til kunden, så korrekt slutfakturering kan laves nemt og enkelt.

Husk du kan altid oprette en onlinedemo af Clickmate CRM, så kan de selv tekst acontoafregning

Opret et salgsbudget i clickmate CRM

Opret salgsbudget

I Clickmate CRM kan du oprette et salgsbudget som bruges til at måle jeres salgsindsats.

I Skærmbilledet Salgsbudget, fordelt på sælger, som du finder i menuen Salgsskabelon -> Budget kan du oprettes et salgsbudget.

Start med at vælge din budgetår i rullemenuen.

Nu kan du oprette salgsbudget . I Clickmate CRM kan du starte med at oprette et Total budget for alle sælger i virksomheden.

Derefter kan du fordele budgettet på hver sælger som er oprettet i systemet.

Der er også en række Ikke fordel, som angiver hvormeget som endnu ikke er fordel mellem sælger.

Opretter du et større budget for sælgerne, end total, vi totalen automatisk blive tilpasset

 

 

Budgetrapport

I menuen Rapporter -> Budgetrapport finder rapporten til budgetopfølgning

Start med at vælge budget år og sælger

Rapporten viser nu det indtastede budget samt realiseret aktivitet

Rapporten der del op i følgende kolonner

Budget

Budget angiver det registrerede budget for sælger, det er dette budget som alle de næste kolonner holdes op i mod

Faktureret

Faktureret angiver, hvormeget der er faktureret på kunder som du er salgsansvarlig for. Data er hentet fra e-conomic

Ordre

Ordre angiver den samlede ordresum, på alle de ordre som er lukket i den pågældende måned.

Afvigelse  kr

Afvigelse mellem budget og ordre, for den pågældende månede

Afvigelse %

Afvigelse i % mellem budget og ordre

Sum afvigelse

Sum afvigelse, er en opsurmering, måned til måned for hvor stor afvigelsen er

Tilbud

Angiver summen på tilbud afgivet i den pågældende måned

 

Nyt budgetår – lav et salgsbudget

Brug budgetter til at skabe succes

Brug årsskiftet som anledning til at sætte dig, dine salgsmål. Registrere disse mål i et salgsbudget som du i løbet af året kan følge op på.

Her er 6 punkter som du kan følge for at lave et godt salgsbudget.

1 – Klare mål for omsætning

Opsæt nogle klare mål for omsætning i det nye år. Ved at have klare omsætningsmål for dit salgsarbejde, bliver det tydeligt hvilken salgsindsat der skal yders. Husk at have styr på din salgsmodel, så ved du f.eks hvor mange tilbud du skal afgive for at lukke de ordre du ønsker.

2 – Fordel omsætning mellem medarbejdere

Er i flere kollegaer som har salgsaktiviteter så, kan i med fordel lave budget for hver medarbejder. Det er ikke sikker at hver medarbejder skal opnå samme salgsmål. Og hvad med alle de medarbejde som ikke er sælge, men også har en daglig kundekontakt?? Her ville jeg også sætte nogle salgsmål og oprette et budget herfor.

Læs her hvordan du kan oprette et budget i Clickmate CRM

3 – Registrer omsætning

I forbindelse med salgsarbejdet bør i også registrere omsætning i Clickmate CRM. Den mest effektive måde at registrere et salg i CRM systemer, er at udarbejde ordrebekræftelser i systemet. Her kan du på en nem og enkel måde, både lave en professionel ordrebekræftelse og registrere salget.

4 – Opfølgning på budgetter

Når du laver budgetter er det også vigtigt at du følger op på om budgetterne når. Er der behov for at justere på salgsindsatsen? Er det de rigtige kunde at prøver at sælge til og arbejder vi hårdt nok?

5 – Vær ambitiøs i din målsætning

Når du laver dine budgetter skal du være ambitiøs! Du skal have et mål at løbe efter

6 – Fejre indfriede mål

Husk at fejre dine succeser. Når et mål en indfriet, så lav en lille fest.

 

 

Opsætning af postkasse i Clickmate CRM

Opsætning af postkasse i Clickmate CRM

Dette er en kort manual til hvordan der opsættes en postkasse i Clickmate CRM, så email kan modtages.

Opsætning sker i nedenstående skærmbillede som findes i menuen Opsætning -> Postkasse

 

Skærmbillede af opsætning af postkasse i Clickmate CRM

Indtast en Navn for postkassen, navnet bruges efterfølgende i alle rullemenuer

Angiv kontooplysninger til emailserver, Email, kode og server url.

Når de oplysninger er angivet så Gem ændringer og Test connection.

De vil nu komme en liste over mapper på din mailserver.

Du skal finde den mappe som indeholder alle indgående email og den mappe hvor alle sendte email ligger.

Navnet fra mapper skal angives i felterne for Indbox og Udbox. Formatering skal være som i mappelisten, med store og små bogstaver samt evt mellemrum. Gem disse oplysninger.

 

Klik på knappen hent alle emails nu og alle emails hentes. Du kan hurtig se de mails som er hentet ind på velkomstsiden i Clickmate CRM.

 

Forudsætninger

Der er krav til email server.

  • Der skal være adgang til server via IMAP4
  • og port 993 skal være åben for trafik fra internettet.

Test evt med et email program om ovenstående virker.

Send sagsjournal

Rapport

Når et salgsforløb er gennemført og ordren er kommet i hus er det behov for at videregive alle oplysninger til produktionen. I Clickmate CRM kan du genererer en Sagsjournal, som pdf, hvor alle oplysninger om kunden og salgsforløbet er samlet i en rapport.
Sagsjournalen kan hentes på kunden. Find kunden ved at søge i søgefelter. På kunden vælges fanen Aktive salg, nu vises alle de salgsforløb som er oprettet på kunden. En linie for hver salgsforløb. Find det aktuelle salgsforløb, og klik på Journal-ikonet, nu vises rapporten som en PDF.

Send journal til produktion

Du har også mulighed for, direkte fra Clickmate CRM, at sende en email med alle oplysningerne.
På samme liste som Journalen findes (se ovenfor) kan denne også sendes. Klik på send ikonet og en dialogboks vises. Her angives modtagerens e-mail adresse. Emne og beskrivelse i email kan rettes, systemet laver selv et forslag. Slutteligt vinges af om alle dokumenter til sagen også skal sendes med. Klik på Send en email sendes til modtageren.

Du vil selv modtage en kopi som cc.

Opbyg egen kundeliste

Du kender det sikkert. Du vil gerne arbejde med en udvalgt gruppe af alle dine kundeemner i Clickmate CRM. Emner som du vil kontakte for at afsætte et produkt eller følge op tidligere relationer.

Du kan bruge kundelister i Clickmate CRM til at håndtere en liste af kunder. Du opbygger hurtigt listen og bruger den i en kort periode. Når du arbejder med kundelister i Clickmate CRM gemmes alle oplysninger og opfølgninger på kunden som du kender. Opfølgningerne kommer med på todo listerne osv

Kundelisten finder du i menuen Virksomhed -> Kundeliste

Du opbygger kundelisten fra skærmbilledet Kunde egenskab Oversigt som findes i menuen Virksomhed – > kunde Egenskab Oversigt

Vi har også lavet en kort demovideo som viser hvordan du kan opbygge kundelisten

CRM løsning til magasin

Med brancheløsniger i Clickmate CRM har vi samlet funktioner som er målrettet de behov som er typiske i branchen.
Udgiver i et magasin og skal bruge et CRM værktøj til at sælge jeres annoncer så er Clickmate CRM svaret.

Brancheløsningen til magasiner har specielt fokus på

  • Årsaftaler, med salg af flere annoncer til samme annoncør
  • Samling af annoncer for en udgivelse
  • Fakturering af annoncer når et magasin er udgivet

Se mere om brancheløsningen Medie her

Mailchimp testpiloter søges

Mailchimp

Testpiloter søges, vi er igang med udvikling af integration til nyhedsbrevsprogrammet Mailchimp og derfor søger virksomheder vil hjælpe os med at teste dette.

Det kan være du allerede er kunde hos Clickmate og begynde at udsende nyhedsbreve gennem Clickmate CRM.

Måske bruger du Mailchimp og vil gerne have et CRM system til at hjælpe med at holde styr på dine kunder og kontakter.

Vil du gerne være med til at test, her ideer vi skal have med i udviklingen eller andet så, skriv en mail til os på support@clickmate.dk eller ring på 8734 5674. Vi ser frem til feedback.

Integrationen forventes at blive frigivet til drift primo 2016

Opbyg en stabil kundedatabase

I dette blogindlæg vil jeg prøve at kikke lidt hvad der kendetegner en stabil kundedatabase og hvordan vi opbygger den.

En stabil kundedatabase er et godt fundament for din virksomhed og sikre dig en stabil indtjening.

Hvad kendetegner så en stabil kundedatabase?

En stabil kundedatabase består af loyale kunder, som køber ens produkter, igen og igen. Alle kunder er ikke ens, nogle kunder er nye kunder mens andre har været kunde i lang tid. Nogle har stor værdi for dig ved at de køber meget og tit.

[Read more…]